søndag den 13. november 2011

Tør du gå glip af en sexologs saftige viden?

Bliver Joan Ørting erstattet af en ny og yngre model? Jeg har i hvert fald lagt mærke til en skarp konkurrent til hende i div. medier. En anden sexolog med meninger. Nemlig Maj Wismann. Hende har jeg været så heldig, at få fingrene i og stille 5 spørgsmål om at bidrage. Her er hvad den ene Maj sagde til den anden Mai:

Hvad vil det for dig sige at bidrage?
At bidrage er for mig er et stort privilegium. Det at jeg “har noget” som i den grad kan tilføre andre mennesker værdi værner jeg om på den positive måde og betragter som en gave som jeg skal dele ud af. Jeg har fundet min rette plads og er så enormt heldig at jeg faktisk i en forholdsvis ung alder har fundet min passion og heldigvis så hænger den sammen med det jeg er god til bl.a. at formidle viden om, hvordan man får det gode kærlighedsliv og masser af livsglæde deriblandt at håndtere sig selv som menneske. At bidrage til min verden, min familie og min kæreste er for mig utrolig vigtig. Jeg ved, at alt hvad jeg giver ud er ringe i vandet og at kærlighed er inde i mig og jeg kan så vælge at holde den der eller lade den få udtryk som andre mennesker kan få glæde af. Jeg vælger det sidste. Kærligheden er noget vi søger efter konstant lige indtil det går op for os, at kærligheden ikke er noget vi skal have, det er noget vi skal give, hvis vi vil og så kan vi være heldige at den er gengældt. Som udgangspunkt er bidrag noget, der kommer fra mig selv, men jeg formidler faktisk også tit andres bidrag og budskaber videre, f.eks. når jeg får andre til at sponsorere gaver til min online klub, Klub Kærlighed, som mine medlemmer så lige pludselig får med posten. En bog, to gode film, et abb. på et eller andet, en række sessioner ved en eller anden klog coach osv. I min verden kan jeg slet ikke leve uden at bidrage, og ja, jeg ved det lyder som om jeg er en værre helligmås, men nogle gange så vælger jeg også at bidrage til mig, så jeg også selv fylder mig selv op og det er vel også en form for bidrag.

Hvad gør du for at bidrage?
Helt konkret så bidrager jeg i min forretning med fripladser i min kvindegruppe, der er altis to fripladser, hvis jeg køre med fuld belægning. Derudover så tilbyder jeg f.eks. studerende 50% rabat i min klinik, det er ikke noget jeg skilter med, men jeg har altid et par rabat forløb kørende og faktisk også friforløb. Altså hvor man kan ansøge om at få 10 sessioner gratis. Derudover sponsorerer jeg mange gaver til gode formål og har f.eks. også lige ansat et par unge fra det lokale gymnasium til operation dagsværk dagen, hvor de skal dele flyers ud i hele Nyborg for Klub Kærlighed. Jeg har også min gratis og anonyme brevkasse og så er jeg et gavmildt menneske. Jeg prøver at være det menneske, som jeg gerne selv vil møde, når jeg oplever tvivl og har brug for hjælp, om det er personligt eller professionelt.

Hvem bidrager du til og hvordan?
Samme svar som foroven.

Hvis du skulle bidrage på en ny måde hvordan ville du så gøre det?
Jeg har en drøm om at starte et klinikhus i Nyborg, hvor dem, der lejer sig ind skal lægge f.eks. 5 gratis sessioner som en del af lejekontrakten, så alle os, der er i fællesskabet har to faste dage om mdr. hvor vi tilbyder gratis hjælp inden for hvert vores felt. Lidt lige som den der gratis advokatbistand man kan finde nogle steder, så skulle det her bare være med rådgivning, hvor man kunne være anonym. og så har jeg en drøm om at starte en gratis barselscafe op i det næste år, men om det kan lade sig gøre i praksis arbejder jeg stadig på. Som småbørnsfamilie og specielt som nybagte forældre er man i et af de mest sårbare tidspunkter i ens liv og en fast dag med barselscafe med forskellige emner inden for kærlighed, parforhold og seksuelitet ved jeg ville falde på et tørt sted.

Hvordan kunne vi blive bedre til at bidrage til hinanden som du ser det?
Jeg synes jeg ser rigtig mange der bidrager i min hverdag. Jeg tror virkelig, at hvis vi skal blive bedre til at bidrage, så skal vi blive bedre til at prioriterer os selv højere så vi som individuelle mennesker får meget mere overskud som igen vil smitte af på vores omgivelser. Vi er nødt til at passe på os selv inden vi kan give oprigtigt til andre. Og så ser jeg faktisk en lidt skræmmende og stigende tendens til at priserne på forskellige ydelser skrues i vejret helt vildt, og det er jo ganske fint at have gode priser i ens forretning, ingen tvivl om det, men jeg kunne godt tænke mig at se mere af “Hey, jeg tilbyder lige en gratis mentor ordning – skal du med?”.  At vi giver mere af os selv, og bliver bedre til at hjælpe hinanden og give mere i vores relationer. Hvis vi alle gjorde det og samtidig passede bedre på os selv, så tror jeg på, at vores verden måske ville være et lidt mere rart sted at være.

Jeg kan afslører, at du kan finde meget mere om Maj på http://www.websexolog.dk/ hvilket jeg varmt kan anbefale. Maj er en af de kvinder, jeg selv følger i smug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar